Informatief

Protestantse Kerk in Nederland

Informatie rond het thema Kerk en Israël. Vier maal per jaar verschijnt het blad Kerk & Israël Onderweg

Christenen voor Israel

Het belangrijkste doel van Christenen voor Israël is om betrouwbaar Bijbels onderwijs te geven over Israël aan christenen in Nederland. Op talloze manieren bereiken wij christenen om hen te wijzen op Gods liefde voor Zijn volk en op Zijn komende koninkrijk.

Centrum Informatie Documentatie Israël

De missie is opkomen voor het recht op vrede en veiligheid voor Israel en het Joodse volk, waar ook ter wereld. Door voorlichting en het bevorderen van kennis over Israël en het Midden-Oosten, en door actief te strijden tegen antisemitisme en andere vormen van discriminatie.

Joods.nl is een non-profit organisatie die zich tot doel heeft gesteld om middels objectieve en onafhankelijke verslaggeving over Israël en de joodse gemeenschap u het nieuws te brengen zoals het werkelijk is. Waarbij wij diezelfde joodse gemeenschap willen voorzien van een krachtige stem.
Israel Today is een Israëlisch persbureau dat nieuws brengt uit Israël vanuit een objectief en bijbels perspectief. Het kantoor van Israel Today telt ongeveer 30 personeelsleden en bevindt zich in het hart van Jeruzalem. Onze medewerkers zorgen ervoor dat het tijdschrift iedere maand in vijf talen uitkomt: Engels, Duits, Japans, Koreaans en Nederlands. Israel Today heeft abonnees in meer dan 80 landen.

Musea

Joods Cultureel Kwartier
Het Joods Cultureel Kwartier (JCK) in Amsterdam bestaat uit het Joods Historisch Museum, het JHM Kindermuseum, de Portugese Synagoge, de Hollandsche Schouwburg en het Nationaal Holocaust Museum.
Het Joods Historisch Museum in Amsterdam is een museum dat de Joodse cultuur, religie en geschiedenis belicht. Het museum is sinds 1987 gelegen aan het Jonas Daniël Meijerplein in het hart van de oude Joodse Buurt.
Yad Vashem (engels)

Het wereld holocaust herdenkings centrum in Jeruzalem.

Heeft ook een uitgebreide digitale collectie en educatief materiaal met informatie over de holocaust.

Nationale Bibliotheek van Israel (engels)

Opgericht in Jeruzalem in 1892. Door de jaren heen zijn oude en nieuwe werken verzameld die betrekking hebben op de joodse geschiedenis.

BibleWalks (engels)
BibleWalks heeft informatie over honderden bijbelse plaatsen. Naast een beschrijving en kaart bevat het ook foto’s van de plaatsen en soms zelfs video’s.

Jodendom

Nederlands Israelitisch Kerkgenootschap

Als grootste organisatie ziet het NIK zichzelf als de belangrijkste vertegenwoordiger van de Nederlandse Jodenheid.

Joden in Friesland

Joodse gemeenschap in Friesland/Noordwolde

Een korte geschiedenis van de Joodse gemeenschappen in Friesland vanaf 1720.

Stroffelstiennen (stolpersteine)

In Wolvega liggen stroffelstiennen op de Van Helomalaan 10 en op de Hoofdstraat West 38. Ter nagedachtenis aan Joodse inwoners van Wolvega die in de tweede wereldoorlog worden vermoord.

It Petgat, Nijksweg, Blesdijke

Het monument ‘It Petgat’ aan de Nijksweg in Blesdijke is opgericht ter nagedachtenis aan de circa vijftig joodse dwangarbeiders die tijdens de Tweede Wereldoorlog in dit strafkamp tewerkgesteld zijn.

Zuivelfabriek, Frisaxweg 4, Wolvega

Plaquette is opgericht ter nagedachtenis aan vijf medewerkers van Frico die tijdens de bezettingsjaren door oorlogshandelingen zijn omgekomen, onder hen de enige Joodse werknemer.

Overweg ‘Stadburen’, Nijeholtwolde

Monument voor oorlogsslachtoffers in 1944. De twee kruisen en de davidster symboliseren het respectievelijk katholieke, gereformeerde en joodse geloof van de drie slachtoffers.

Joodse begraafplaats, Noordwolde

De Joodse begraafplaats in Noordwolde bestaat sinds 1770. Het was de eerste Joodse begraafplaats in Friesland, er zijn behalve uit Noordwolde, ook joden uit de omliggende plaatsen, zoals Steenwijk en Gorredijk begraven.

Reisorganisaties